Uchwała Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości (aktywny link)
http://bip.mlawa.pl/artykul/uchwala-nr-xvii2472020-rady-miasta-mlawa-z-dnia-26-maja-2020r
1.
Jaka pomoc wynika z uchwały?
Uchwała umożliwia uzyskanie zwolnienia z podatku od nieruchomości za kwiecień, maj i czerwiec 2020 r. Oznacza to że:
- osoby fizyczne mogą uzyskać zwolnienie z płatności II raty podatku za 2020 r.,
- osoby prawne mogą uzyskać zwolnienie z płatności raty IV, V i VI podatku za 2020 r.
2.
Kto może skorzystać z pomocy?
Ze zwolnienia z podatku od nieruchomości mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy są podatnikami podatku od nieruchomości znajdujących się na terenie miasta Mława, którzy prowadzą działalność gospodarczą wymienioną w § 2 Uchwały Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
Zwolnieniu podlegają te nieruchomości lub ich części na których w/w działalność stanowi przeważającą działalność przedsiębiorcy
3.
Jak skorzystać z pomocy w postaci zwolnienia
Gdy podatnik jest uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości powinien:
1. Wskazać zwolnienie poprzez złożenie korekty:
- informacji IN-1 - osoby fizyczne,
- deklaracji DN-1 – osoby prawne.
Formularze podatkowe dostępne tutaj.
2. Złożyli Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 – załącznik nr 1 do uchwały (plik do pobrania)
4.
Jak podatnik będący osobą fizyczną powinien prawidłowo wypełnić dokumenty (klikamy i dopiero nam się rozwija ta informacja)
Podatnik powinien wypełnić dwie korekty informacji na podatek od nieruchomości IN-1.
Należy sporządzić korekty informacji na formularzach obowiązujących od lipca 2019 roku:
• IN-1 INFORMACJA O NIERUCHOMOŚCIACH I OBIEKTACH BUDOWLANYCH
• załącznik ZIN-1 DANE O PRZEDMIOTACH OPODATKOWANIA PODLEGAJĄCYCH OPODATKOWANIU
• załącznik ZIN-2 DANE O PRZEDMIOTACH OPODATKOWANIA ZWOLNIONYCH Z OPODATKOWANIA
• załącznik ZIN-3 DANE POZOSTAŁYCH PODATNIKÓW (w przypadku współwłasności / współposiadania)
Formularze do pobrania
1/ JEŻELI ZWOLNIENIU Z UCHWAŁY PODLEGA CZĘŚĆ NIERUCHOMOŚCI PODATNIKA
Pierwsza korekta informacji IN-1 obowiązująca od miesiąca kwietnia.
W korekcie informacji IN-1 należy wykazać wszystkie posiadane przedmioty opodatkowania podlegające opodatkowaniu podatkiem do nieruchomości, czyli te podstawy opodatkowania (grunty, budynki, budowle), które nie podlegają zwolnieniu z uchwały. Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZIN-1, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) podlegających opodatkowaniu wykazanych zbiorczo w formularzu IN1, które nie podlegają zwolnieniu na podstawie uchwały,
• załącznik ZIN-2, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) zwolnionych na podstawie uchwały, w kolumnie f „Podstawa zwolnienia” należy wskazać Uchwała Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława
z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
• załącznik ZIN-3, który należy wypełnić jedynie w przypadku współwłasności / współposiadania. W załączniku podaje się dane identyfikacyjne podatników, dla których właściwe są odpowiednio części G.2.oraz G.3.formularza IN-1.
Zgodnie z § 5 Uchwały wraz z korektami deklaracji należy złożyć:
• Załącznik nr 1 do uchwały: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się
o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Druga korekta informacji IN-1 obowiązująca od miesiąca lipca. W korekcie należy wykazać z powrotem wszystkie grunty, budynki, budowle, które podlegają opodatkowaniu.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZIN-1, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) podlegających opodatkowaniu wykazanych zbiorczo w formularzu IN-1. Z powrotem należy wykazać również te przedmioty, które uprzednio podlegały zwolnieniu na podstawie uchwały przez okres 3 miesięcy,
• załącznik ZIN-3, który należy wypełnić jedynie w przypadku współwłasności / współposiadania. W załączniku podaje się dane identyfikacyjne podatników, dla których właściwe są odpowiednio części G.2.oraz G.3.formularza IN-1.
2/ JEŻELI ZWOLNIENIU Z UCHWAŁY PODLEGAJĄ WSZYSTKIE NIERUCHOMOŚCI PODATNIKA
Pierwsza korekta informacji IN-1 obowiązująca od miesiąca kwietnia. W korekcie informacji IN-1 nie wykazuje się żadnych podstaw opodatkowania (gruntów, budynków, budowli), ponieważ wszystkie podlegają zwolnieniu z uchwały. Do korekty informacji należy dołączyć:
• załącznik ZIN-2, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) zwolnionych na podstawie uchwały, w kolumnie f „Podstawa zwolnienia” należy wskazać Uchwała Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława
z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
• załącznik ZIN-3, który należy wypełnić jedynie w przypadku współwłasności / współposiadania. W załączniku podaje się dane identyfikacyjne podatników, dla których właściwe są odpowiednio części G.2.oraz G.3.formularza IN-1.
Zgodnie z § 5 Uchwały wraz z korektami deklaracji należy złożyć:
• Załącznik nr 1 do uchwały: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się
o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19
Druga korekta informacji IN-1 obowiązująca od miesiąca lipca. W korekcie należy wykazać z powrotem wszystkie grunty, budynki, budowle, które podlegają opodatkowaniu.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZIN-1, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) podlegających opodatkowaniu wykazanych zbiorczo w formularzu IN-1. Z powrotem należy wykazać wszystkie przedmioty, które uprzednio podlegały zwolnieniu na podstawie uchwały przez okres 3 miesięcy,
• załącznik ZIN-3, który należy wypełnić jedynie w przypadku współwłasności/współposiadania. W załączniku podaje się dane identyfikacyjne podatników, dla których właściwe są odpowiednio części G.2.oraz G.3.formularza IN-1.
5.
Jak podatnik będący osobą prawną powinien prawidłowo wypełnić dokumenty (klikamy i dopiero nam się rozwija ta informacja)
Podatnik powinien wypełnić dwie korekty deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1.
Należy sporządzić dwie korekty deklaracji na formularzach obowiązujących od lipca 2019 roku.
• DN-1 DEKLARACJA NA PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
• ZDN-1 DANE O PRZEDMIOTACH OPODATKOWANIA PODLEGAJĄCYCH OPODATKOWANIU
• ZDN-2 DANE O PRZEDMIOTACH OPODATKOWANIA ZWOLNIONYCH Z OPODATKOWANIA
Formularze do pobrania
1/JEŻELI ZWOLNIENIU Z UCHWAŁY PODLEGA CZĘŚĆ NIERUCHOMOŚCI PODATNIKA
Pierwsza korekta deklaracji DN-1 od miesiąca kwietnia. W korekcie deklaracji DN-1 należy wykazać tylko te podstawy opodatkowania (grunty, budynki, budowle), które nie podlegają zwolnieniu z uchwały i wyliczyć podatek proporcjonalnie za okres, którego dotyczy deklaracja, tj. za okres 9 miesięcy.
W części E należy:
• w polu 97 wpisać kwotę podatku za 9 miesięcy, tj. za IV-XII (suma kwot podatku z D.1, D.2 i D.3),
• w polu 98 wpisać sumę trzech rat za okres styczeń, luty, marzec, • w polu 99 wpisać sumę kwot z pola 97 i 98,
• w polach od 100 do 111 należy wykazać kwoty raty:
a) raty podatku za miesiące styczeń, luty, marzec należy przepisać z deklaracji poprzedniej,
b) raty podatku od kwietnia należy wyliczyć proporcjonalnie do liczby miesięcy objętych korektą, tj. 1/9 z pola 97 zaokrąglone do pełnych złotych.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZDN-1, w którym należy wykazać grunty, budynki, budowle, które objęte zostały korektą deklaracji od kwietnia,
• załącznik ZDN-2, w którym należy wykazać grunty, budynki, budowle zwolnione na podstawie uchwały, w kolumnie f „Podstawa zwolnienia” należy wskazać Uchwała Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
Zgodnie z § 5 Uchwały wraz z korektami deklaracji należy złożyć:
• Załącznik nr 1 do uchwały: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Druga korekta deklaracji DN-1 od miesiąca lipca. W korekcie należy wykazać z powrotem wszystkie grunty, budynki, budowle, które podlegają opodatkowaniu i wyliczyć podatek proporcjonalnie za okres, którego dotyczy deklaracja , tj. za okres 6 miesięcy.
W części E należy:
• w polu 97 wpisać kwotę podatku za 6 miesięcy, tj. za VII-XII (suma kwot podatku z D.1, D.2 i D.3),
• w polu 98 wpisać sumę rat za okres styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec,
• w polu 99 wpisać sumę kwot z pola 97 i 98,
• w polach od 100 do 111 należy wykazać kwoty raty:
a) raty podatku za miesiące styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec należy przepisać z deklaracji poprzedniej,
b) raty podatku od lipca należy wyliczyć proporcjonalnie do liczby miesięcy objętych korektą, tj.1/6 z pola 97 zaokrąglone do pełnych złotych.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZDN-1, w którym należy wykazać wszystkie grunty, budynki, budowle, które objęte zostały korektą deklaracji od lipca.
2/ JEŻELI ZWOLNIENIU Z UCHWAŁY PODLEGAJĄ WSZYSTKIE NIERUCHOMOŚCI PODATNIKA
Pierwsza korekta deklaracji DN-1 od miesiąca kwietnia. W korekcie deklaracji DN-1 nie wykazuje się żadnych podstaw opodatkowania (gruntów, budynków, budowli), czyli „Łączna kwota podatku za okres, którego dotyczy deklaracja” (pole 97) wynosi „0 zł”.
W części E należy:
• w polu 97 wpisać kwotę podatku, która wynosi „0 zł”,
• w polu 98 wpisać sumę trzech rat za okres styczeń, luty, marzec,
• w polu 99 wpisać sumę kwot z pola 97 i 98,
• w polach od 100 do 111 należy wykazać kwoty raty:
a) raty podatku za miesiące styczeń, luty, marzec należy przepisać z deklaracji poprzedniej,
b) raty podatku za 9 miesięcy, tj. za IV-XII wynoszą „0 zł”
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZDN-2, w którym należy wykazać grunty, budynki, budowle zwolnione na podstawie uchwały, w kolumnie f „Podstawa zwolnienia” należy wskazać Uchwała
Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia
w podatku od nieruchomości.
Zgodnie z § 5 Uchwały wraz z korektami deklaracji należy złożyć:
• Załącznik nr 1 do uchwały: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Druga korekta deklaracji DN-1 od miesiąca lipca. W korekcie należy wykazać z powrotem wszystkie grunty, budynki, budowle, które podlegają opodatkowaniu i wyliczyć podatek proporcjonalnie za okres, którego dotyczy deklaracja, tj. za okres 6 miesięcy.
W części E należy:
• w polu 97 wpisać kwotę podatku za 6 miesięcy, tj. za VII-XII (suma kwot podatku z D.1, D.2 i D.3), • w polu 98 wpisać sumę trzech rat za okres styczeń, luty, marzec,
• w polu 99 wpisać sumę kwot z pola 97 i 98,
• w polach od 100 do 111 należy wykazać kwoty raty:
a) raty podatku za miesiące styczeń, luty, marzec należy przepisać z deklaracji poprzedniej,
b) raty podatku za kwiecień, maj, czerwiec wynoszą „0 zł”.
c) raty podatku od lipca należy wyliczyć proporcjonalnie do liczby miesięcy objętych korektą, tj.1/6 z pola 97 zaokrąglone do pełnych złotych.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZDN-1, w którym należy wykazać wszystkie grunty, budynki, budowle, które objęte zostały korektą deklaracji od lipca.
6.
Czy po złożeniu korekty deklaracji DN-1 lub informacji IN-1 otrzymam odpowiedź potwierdzającą spełnienie warunków zwolnienia?
Udzielenie zwolnienia nie jest uzależnione od rozpatrzenia wniosku i udzielenia zgody na zwolnienie. Po złożeniu korekty otrzymają Państwo informację telefoniczną jeśli formularze będą sporządzone nieprawidłowo albo złożone dokumenty będą niekompletne.
Jeżeli dokumenty będą poprawne albo zostaną uzupełnione podatnik korzystający ze zwolnienia zostanie poinformowany pisemnie o wartości udzielonego zwolnienia, które stanowi pomoc publiczną rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. Informacja ta jest niezbędna przy ubieganiu się o każdą (kolejną) pomoc, która jest pomocą rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Podatnicy będący osobami fizycznymi uzyskają również zmieniającą decyzję na podatek od nieruchomości za rok 2020.
7.
Czy otrzymam zwrot zapłaconego podatku jeśli spełniam warunki zwolnienia i złożę korektę deklaracji?
Tak, chyba, że nadpłata będzie podlegać zaliczeniu na poczet zaległych i bieżących zobowiązań podatkowych lub na poczet innych zobowiązań dochodzonych na drodze postępowania egzekucyjnego w administracji.
8.
Czy złożone dokumenty będą podlegały weryfikacji.
Tak. Na bieżąco Urząd Miasta Mława będzie weryfikował wnioski pod względem formalnym, tzn. sprawdzał czy podatnik złożył wszystkie potrzebne formularze i czy są one prawidłowo wypełnione Zasadność skorzystania ze zwolnienia będzie mogła zostać zweryfikowana również w późniejszym okresie przy wykorzystaniu narzędzi przewidzianych dla organów podatkowych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - np. w ramach czynności sprawdzających na podstawie art. 274a tej ustawy.
9.
Gdzie zasięgnąć dodatkowych informacji.
Dodatkowych informacji będą udzielać pracownicy Wydziału Budżetu i Finansów Urzędu Miasta w Mławie zajmujący się wymiarem podatków:
- Małgorzata Wrzeszczyńska – wymiar podatku od nieruchomości osoby fizyczne
tel. (23) 654 64 48 wew. 202 e-mail malgorzta [dot] wrzeszczynskamlawa [dot] pl (malgorzta[dot]wrzeszczynska[at]mlawa[dot]pl)
- Bożena Dzięgielewska – wymiar podatku od nieruchomości osoby prawne
tel. (23) 654 64 48 wew. 202 e-mail bozena [dot] dziegielewskamlawa [dot] pl (bozena[dot]dziegielewska[at]mlawa[dot]pl)