Zwolnienie z podatku nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wykonywanej przez wskazane grupy przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
- Jaka pomoc wynika z uchwały?
Uchwała umożliwia uzyskanie zwolnienia z podatku od nieruchomości za kwiecień, maj i czerwiec 2020 r. Oznacza to że:
- osoby fizyczne mogą uzyskać zwolnienie z płatności II raty podatku za 2020 r.,
- osoby prawne mogą uzyskać zwolnienie z płatności raty IV, V i VI podatku za 2020 r.
- Kto może skorzystać z pomocy?
Ze zwolnienia z podatku od nieruchomości mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy są podatnikami podatku od nieruchomości znajdujących się na terenie miasta Mława, którzy prowadzą działalność gospodarczą wymienioną w § 2 Uchwały Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
Zwolnieniu podlegają te nieruchomości lub ich części na których w/w działalność stanowi przeważającą działalność przedsiębiorcy
- Jak skorzystać z pomocy w postaci zwolnienia
Gdy podatnik jest uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości powinien:
1. Wskazać zwolnienie poprzez złożenie korekty:
- informacji IN-1 - osoby fizyczne,
- deklaracji DN-1 – osoby prawne.
Formularze podatkowe dostępne tutaj.
2. Złożyli Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 – załącznik nr 1 do uchwały (plik do pobrania)
- Jak podatnik będący osobą fizyczną powinien prawidłowo wypełnić dokumenty
Podatnik powinien wypełnić dwie korekty informacji na podatek od nieruchomości IN-1.
Należy sporządzić korekty informacji na formularzach obowiązujących od lipca 2019 roku:
• IN-1 INFORMACJA O NIERUCHOMOŚCIACH I OBIEKTACH BUDOWLANYCH
• załącznik ZIN-1 DANE O PRZEDMIOTACH OPODATKOWANIA PODLEGAJĄCYCH OPODATKOWANIU
• załącznik ZIN-2 DANE O PRZEDMIOTACH OPODATKOWANIA ZWOLNIONYCH Z OPODATKOWANIA
• załącznik ZIN-3 DANE POZOSTAŁYCH PODATNIKÓW (w przypadku współwłasności / współposiadania)
1/ JEŻELI ZWOLNIENIU Z UCHWAŁY PODLEGA CZĘŚĆ NIERUCHOMOŚCI PODATNIKA
Pierwsza korekta informacji IN-1 obowiązująca od miesiąca kwietnia.
W korekcie informacji IN-1 należy wykazać wszystkie posiadane przedmioty opodatkowania podlegające opodatkowaniu podatkiem do nieruchomości, czyli te podstawy opodatkowania (grunty, budynki, budowle), które nie podlegają zwolnieniu z uchwały. Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZIN-1, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) podlegających opodatkowaniu wykazanych zbiorczo w formularzu IN1, które nie podlegają zwolnieniu na podstawie uchwały,
• załącznik ZIN-2, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) zwolnionych na podstawie uchwały, w kolumnie f „Podstawa zwolnienia” należy wskazać Uchwała Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława
z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
• załącznik ZIN-3, który należy wypełnić jedynie w przypadku współwłasności / współposiadania. W załączniku podaje się dane identyfikacyjne podatników, dla których właściwe są odpowiednio części G.2.oraz G.3.formularza IN-1.
Zgodnie z § 5 Uchwały wraz z korektami deklaracji należy złożyć:
• Załącznik nr 1 do uchwały: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się
o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Druga korekta informacji IN-1 obowiązująca od miesiąca lipca. W korekcie należy wykazać z powrotem wszystkie grunty, budynki, budowle, które podlegają opodatkowaniu.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZIN-1, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) podlegających opodatkowaniu wykazanych zbiorczo w formularzu IN-1. Z powrotem należy wykazać również te przedmioty, które uprzednio podlegały zwolnieniu na podstawie uchwały przez okres 3 miesięcy,
• załącznik ZIN-3, który należy wypełnić jedynie w przypadku współwłasności / współposiadania. W załączniku podaje się dane identyfikacyjne podatników, dla których właściwe są odpowiednio części G.2.oraz G.3.formularza IN-1.
2/ JEŻELI ZWOLNIENIU Z UCHWAŁY PODLEGAJĄ WSZYSTKIE NIERUCHOMOŚCI PODATNIKA
Pierwsza korekta informacji IN-1 obowiązująca od miesiąca kwietnia. W korekcie informacji IN-1 nie wykazuje się żadnych podstaw opodatkowania (gruntów, budynków, budowli), ponieważ wszystkie podlegają zwolnieniu z uchwały. Do korekty informacji należy dołączyć:
• załącznik ZIN-2, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) zwolnionych na podstawie uchwały, w kolumnie f „Podstawa zwolnienia” należy wskazać Uchwała Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława
z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
• załącznik ZIN-3, który należy wypełnić jedynie w przypadku współwłasności / współposiadania. W załączniku podaje się dane identyfikacyjne podatników, dla których właściwe są odpowiednio części G.2.oraz G.3.formularza IN-1.
Zgodnie z § 5 Uchwały wraz z korektami deklaracji należy złożyć:
• Załącznik nr 1 do uchwały: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się
o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19
Druga korekta informacji IN-1 obowiązująca od miesiąca lipca. W korekcie należy wykazać z powrotem wszystkie grunty, budynki, budowle, które podlegają opodatkowaniu.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZIN-1, w którym należy podać dane o poszczególnych przedmiotach opodatkowania (grunty, budynki, budowle) podlegających opodatkowaniu wykazanych zbiorczo w formularzu IN-1. Z powrotem należy wykazać wszystkie przedmioty, które uprzednio podlegały zwolnieniu na podstawie uchwały przez okres 3 miesięcy,
• załącznik ZIN-3, który należy wypełnić jedynie w przypadku współwłasności/współposiadania. W załączniku podaje się dane identyfikacyjne podatników, dla których właściwe są odpowiednio części G.2.oraz G.3.formularza IN-1.
- Jak podatnik będący osobą prawną powinien prawidłowo wypełnić dokumenty
Podatnik powinien wypełnić dwie korekty deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1.
Należy sporządzić dwie korekty deklaracji na formularzach obowiązujących od lipca 2019 roku.
• DN-1 DEKLARACJA NA PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
• ZDN-1 DANE O PRZEDMIOTACH OPODATKOWANIA PODLEGAJĄCYCH OPODATKOWANIU
• ZDN-2 DANE O PRZEDMIOTACH OPODATKOWANIA ZWOLNIONYCH Z OPODATKOWANIA
1/JEŻELI ZWOLNIENIU Z UCHWAŁY PODLEGA CZĘŚĆ NIERUCHOMOŚCI PODATNIKA
Pierwsza korekta deklaracji DN-1 od miesiąca kwietnia. W korekcie deklaracji DN-1 należy wykazać tylko te podstawy opodatkowania (grunty, budynki, budowle), które nie podlegają zwolnieniu z uchwały i wyliczyć podatek proporcjonalnie za okres, którego dotyczy deklaracja, tj. za okres 9 miesięcy.
W części E należy:
• w polu 97 wpisać kwotę podatku za 9 miesięcy, tj. za IV-XII (suma kwot podatku z D.1, D.2 i D.3),
• w polu 98 wpisać sumę trzech rat za okres styczeń, luty, marzec, • w polu 99 wpisać sumę kwot z pola 97 i 98,
• w polach od 100 do 111 należy wykazać kwoty raty:
a) raty podatku za miesiące styczeń, luty, marzec należy przepisać z deklaracji poprzedniej,
b) raty podatku od kwietnia należy wyliczyć proporcjonalnie do liczby miesięcy objętych korektą, tj. 1/9 z pola 97 zaokrąglone do pełnych złotych.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZDN-1, w którym należy wykazać grunty, budynki, budowle, które objęte zostały korektą deklaracji od kwietnia,
• załącznik ZDN-2, w którym należy wykazać grunty, budynki, budowle zwolnione na podstawie uchwały, w kolumnie f „Podstawa zwolnienia” należy wskazać Uchwała Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia w podatku od nieruchomości.
Zgodnie z § 5 Uchwały wraz z korektami deklaracji należy złożyć:
• Załącznik nr 1 do uchwały: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Druga korekta deklaracji DN-1 od miesiąca lipca. W korekcie należy wykazać z powrotem wszystkie grunty, budynki, budowle, które podlegają opodatkowaniu i wyliczyć podatek proporcjonalnie za okres, którego dotyczy deklaracja , tj. za okres 6 miesięcy.
W części E należy:
• w polu 97 wpisać kwotę podatku za 6 miesięcy, tj. za VII-XII (suma kwot podatku z D.1, D.2 i D.3),
• w polu 98 wpisać sumę rat za okres styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec,
• w polu 99 wpisać sumę kwot z pola 97 i 98,
• w polach od 100 do 111 należy wykazać kwoty raty:
a) raty podatku za miesiące styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec należy przepisać z deklaracji poprzedniej,
b) raty podatku od lipca należy wyliczyć proporcjonalnie do liczby miesięcy objętych korektą, tj.1/6 z pola 97 zaokrąglone do pełnych złotych.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZDN-1, w którym należy wykazać wszystkie grunty, budynki, budowle, które objęte zostały korektą deklaracji od lipca.
2/ JEŻELI ZWOLNIENIU Z UCHWAŁY PODLEGAJĄ WSZYSTKIE NIERUCHOMOŚCI PODATNIKA
Pierwsza korekta deklaracji DN-1 od miesiąca kwietnia. W korekcie deklaracji DN-1 nie wykazuje się żadnych podstaw opodatkowania (gruntów, budynków, budowli), czyli „Łączna kwota podatku za okres, którego dotyczy deklaracja” (pole 97) wynosi „0 zł”.
W części E należy:
• w polu 97 wpisać kwotę podatku, która wynosi „0 zł”,
• w polu 98 wpisać sumę trzech rat za okres styczeń, luty, marzec,
• w polu 99 wpisać sumę kwot z pola 97 i 98,
• w polach od 100 do 111 należy wykazać kwoty raty:
a) raty podatku za miesiące styczeń, luty, marzec należy przepisać z deklaracji poprzedniej,
b) raty podatku za 9 miesięcy, tj. za IV-XII wynoszą „0 zł”
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZDN-2, w którym należy wykazać grunty, budynki, budowle zwolnione na podstawie uchwały, w kolumnie f „Podstawa zwolnienia” należy wskazać Uchwała
Nr XVII/247/2020 Rady Miasta Mława z dnia 26 maja 2020r. w sprawie zwolnienia
w podatku od nieruchomości.
Zgodnie z § 5 Uchwały wraz z korektami deklaracji należy złożyć:
• Załącznik nr 1 do uchwały: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Druga korekta deklaracji DN-1 od miesiąca lipca. W korekcie należy wykazać z powrotem wszystkie grunty, budynki, budowle, które podlegają opodatkowaniu i wyliczyć podatek proporcjonalnie za okres, którego dotyczy deklaracja, tj. za okres 6 miesięcy.
W części E należy:
• w polu 97 wpisać kwotę podatku za 6 miesięcy, tj. za VII-XII (suma kwot podatku z D.1, D.2 i D.3), • w polu 98 wpisać sumę trzech rat za okres styczeń, luty, marzec,
• w polu 99 wpisać sumę kwot z pola 97 i 98,
• w polach od 100 do 111 należy wykazać kwoty raty:
a) raty podatku za miesiące styczeń, luty, marzec należy przepisać z deklaracji poprzedniej,
b) raty podatku za kwiecień, maj, czerwiec wynoszą „0 zł”.
c) raty podatku od lipca należy wyliczyć proporcjonalnie do liczby miesięcy objętych korektą, tj.1/6 z pola 97 zaokrąglone do pełnych złotych.
Do korekty deklaracji należy dołączyć:
• załącznik ZDN-1, w którym należy wykazać wszystkie grunty, budynki, budowle, które objęte zostały korektą deklaracji od lipca.
Udzielenie zwolnienia nie jest uzależnione od rozpatrzenia wniosku i udzielenia zgody na zwolnienie. Po złożeniu korekty otrzymają Państwo informację telefoniczną jeśli formularze będą sporządzone nieprawidłowo albo złożone dokumenty będą niekompletne.
- Czy po złożeniu korekty deklaracji DN-1 lub informacji IN-1 otrzymam odpowiedź potwierdzającą spełnienie warunków zwolnienia?
Jeżeli dokumenty będą poprawne albo zostaną uzupełnione podatnik korzystający ze zwolnienia zostanie poinformowany pisemnie o wartości udzielonego zwolnienia, które stanowi pomoc publiczną rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. Informacja ta jest niezbędna przy ubieganiu się o każdą (kolejną) pomoc, która jest pomocą rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Podatnicy będący osobami fizycznymi uzyskają również zmieniającą decyzję na podatek od nieruchomości za rok 2020.
- Czy otrzymam zwrot zapłaconego podatku jeśli spełniam warunki zwolnienia i złożę korektę deklaracji?
Tak, chyba, że nadpłata będzie podlegać zaliczeniu na poczet zaległych i bieżących zobowiązań podatkowych lub na poczet innych zobowiązań dochodzonych na drodze postępowania egzekucyjnego w administracji.
- Czy złożone dokumenty będą podlegały weryfikacji.
Tak. Na bieżąco Urząd Miasta Mława będzie weryfikował wnioski pod względem formalnym, tzn. sprawdzał czy podatnik złożył wszystkie potrzebne formularze i czy są one prawidłowo wypełnione Zasadność skorzystania ze zwolnienia będzie mogła zostać zweryfikowana również w późniejszym okresie przy wykorzystaniu narzędzi przewidzianych dla organów podatkowych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - np. w ramach czynności sprawdzających na podstawie art. 274a tej ustawy.
- Gdzie zasięgnąć dodatkowych informacji.
Dodatkowych informacji będą udzielać pracownicy Wydziału Budżetu i Finansów Urzędu Miasta w Mławie zajmujący się wymiarem podatków:
- Małgorzata Wrzeszczyńska – wymiar podatku od nieruchomości osoby fizyczne
tel. (23) 654 64 48 wew. 202 e-mail: malgorzata [dot] wrzeszczynskamlawa [dot] pl (malgorzata[dot]wrzeszczynska[at]mlawa[dot]pl)
- Bożena Dzięgielewska – wymiar podatku od nieruchomości osoby prawne
tel. (23) 654 64 48 wew. 202 e-mail: bozena [dot] dziegielewskamlawa [dot] pl (bozena[dot]dziegielewska[at]mlawa[dot]pl)