w sprawie zmiany dokumentacji przyjętych zasad (polityki) prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Mława
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U z 2021 r. poz. 217 ze zm.), art. 40 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 342) zarządzam, co następuje:
§ 1
W załączniku nr 1 do Zarządzenia Nr 5/2022 Burmistrza Miasta Mława w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad (polityki) prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Miasta Mława wprowadza się następujące zmiany:
1) W rozdziale V dodaje się podrozdział 9 w brzmieniu:
„9. Towary.
W uzasadnionych przypadkach i podpartych stosownymi przepisami prawa jednostka budżetowa – Urząd Miasta Mława może prowadzić sprzedaż towarów na rzecz innych podmiotów, a w szczególności osób fizycznych. Decyzję taką podejmuje każdorazowo kierownik jednostki. Za towary uznaje się rzeczowe aktywa obrotowe nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym.
Prowadzona w Urzędzie Miasta Mława ewidencja powinna obejmować towary znajdujące się w magazynach własnych, punktach sprzedaży, punktach przerobu, jak również w magazynach obcych i przerobie obcym.
Przyjęcie towarów do magazynu wycenia się na dzień ich nabycia w cenie zakupu tj. kwoty należnej sprzedającemu bez podlegającego odliczeniu podatku VAT.
Poszczególne towary ewidencjonuje się wartościowo – ilościowo, tj. obroty i stany poszczególnych składników ujmuje się w jednostkach naturalnych i pieniężnych.
Wydział merytoryczny odpowiedzialny za obrót danym towarem prowadzi ewidencję analityczną (szczegółową) a Wydział Budżetu i Finansów ewidencję syntetyczną.
Dokumentami związanymi z ewidencją towarów (za wyjątkiem faktur zakupu i sprzedaży) są:
1. Dowody przyjęcia z zewnątrz „PZ”. Dowód przyjęcia z zewnątrz - PZ wystawiany jest w celu udokumentowania przyjęcia materiałów lub towarów do magazynu. Wystawiany jest przez odpowiedniego pracownika magazynu na podstawie dokumentu zakupu (faktury VAT). Dowód ten stanowi podstawę zapisów przychodu towarów w ewidencji księgowej i kartotece ilościowej prowadzonej przez wydział merytoryczny Urzędu Miasta Mława. Dowód PZ powinien być wystawiony w trzech egzemplarzach (oryginał + 2 kopie): - oryginał dokumentu jest przechowywany w księgowości,
Na stronie Wn tego konta księguje się m.in:
- wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu (w korespondencji z kontem 330)
- przeniesienie na koniec roku [przychodów ze sprzedaży towarów (w korespondencji z kontem 860),
Na stronie Ma tego konta księguje się m.in:
- przychody ze sprzedaży towarów (w korespondencji z kontem 101, 201, 243, 221, 225),
- przyjęcie towarów zwróconych przez odbiorców w wyniku uznanej reklamacji (w korespondencji z kontem 330),
- przeniesienie na koniec roku wartości sprzedanych towarów (w korespondencji z kontem 860),
- zaliczenie do przychodów z tytułu sprzedaży towarów wpływów na rachunek bankowy uznanych wcześniej za niewyjaśnione (w korespondencji z kontem 245).
Analityka do konta 730 powinna uwzględniać podział na rodzaje sprzedawanych towarów: np.:
730-XXXXX-YYYY-ZZZZZZZ, - „Przychody ze sprzedaży – węgiel kamienny”
gdzie:
XXXXX – oznacza rozdział, np. 90095,
YYYY – oznacza numer paragrafu, np. 0970,
ZZZZZZZ - oznacza numer zadania przy którym przypisana jest sprzedaż danego towaru, np. 1000000
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.